Sandras LCHF-blogg

Sandras LCHF-blogg

Om Sandras LCHF-blogg

Här hittar du läckra LCHF-rätter till vardag och fest.
Jag gillar mat från jordens alla hörn, men det spanska köket ligger mig extra varmt om hjärtat. Svensk husmanskost går ju inte heller av för hackor, så det finner du också här. Dessutom är jag väldigt förtjust i fräscha grönsaker och lagar mycket mat med inspiration från länderna runt Medelhavet.

Tack vare min mat har min sambo blivit av med diabetes typ 2 och en massa mediciner.
Vi mår toppen båda två och går sakta men säkert ner i vikt.
VARMT VÄLKOMMEN!

Följ mig på instagram: @sandras_lchf_blogg

Tortilla de calabacín

LCHF - omelettPosted by Sandra Medin Fri, October 19, 2012 15:14:02

Världens godaste omelett har blivit godare. Saftig, smakrik och smaskig!

Jag trodde inte att det var möjligt, men min favoritomelett tortilla de patatas
är ännu godare med zucchini - tortilla de calabacín!

1 squash/2 zucchinier*

1 gul lök

1-2 vitlöksklyftor (valfritt)

3 ägg

fett att steka i (jag använder rapsolja och hemlagad ghee)

salt

Hacka löken. Häll fettet i en stekpanna, det ska vara ett lager på ungefär en centimeter. Grönsakerna ska nästan friteras. Värm upp fettet och stek löken tills den blir lite mjuk.

Skär squash/zucchini i tärningar, 1 x 1 cm. Salta. Lägg tärningarna i stekpannan och stek dem mjuka på medelvärme. Sänk värmen om tärningarna får för mycket färg. De ska få lite färg och bli mjuka. Pressa i vitlöksklyftorna mot slutet av stekningen.

Knäck under tiden äggen i en rymlig bunke, salta och vispa dem lite med en gaffel. När du tycker att zucchinitärningarna känns klara är det dags att ta upp dem med en hålslev och lägga dem i bunken med äggen. Rör om försiktigt så att allt blandas.

Zucchinin har nog sugit upp ganska mycket olja, så tillsätt gärna lite mer så att omeletten inte fastnar. Värm upp stekpannan på hög värme. Häll försiktigt i omelettsmeten. Jämna till smeten och sänk värmen. Stek sakta tills tortillan släpper lite från kanterna, den ska fortfarande vara lös i mitten.

Lägg en mattallrik över stekpannan. Ta av stekpannan från plattan och håll den över diskbänken (överbliven olja kan rinna ut ur pannan). Tryck ner mot tallriken med ena handen och vänd försiktigt på stekpannan med den andra. Nu ska omeletten ligga på tallriken. Ställ stekpannan på plattan igen. Tillsätt lite mer olja om det behövs, se till att oljan blir het. Låt nu tortillan glida sakta ner i stekpannan igen, med den ostekta sidan nedåt. Stäng av plattan och lossa tortillan försiktigt från kanten. Stek den i 2-3 minuter.

Ställ en ren tallrik på köksbänken bredvid spisen. Vicka på stekpannan så att tortillan glider ner på tallriken.

Servera gärna med lite friterad chorizo. Och ett glas rödvin!

Trevlig helg!

* UPPDATERING 1 FEBRUARI 2018: Byt gärna ut zucchinin mot 1 burk sköljda och avrunna kikärter och 1 hackad paprika i valfri färg. Stek omeletten enligt receptet ovan. Jättegott och matigt!















  • Comments(1)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by MiaP Sat, December 29, 2012 14:45:58

Den ska provas, har inte tänkt på det trots att jag använder calabacin till mycket. Låter väldigt gott. Och Gott Nytt År.