Sandras LCHF-blogg

Sandras LCHF-blogg

Om Sandras LCHF-blogg

Här hittar du läckra LCHF-rätter till vardag och fest.
Jag gillar mat från jordens alla hörn, men det spanska köket ligger mig extra varmt om hjärtat. Svensk husmanskost går ju inte heller av för hackor, så det finner du också här. Dessutom är jag väldigt förtjust i fräscha grönsaker och lagar mycket mat med inspiration från länderna runt Medelhavet.

Tack vare min mat har min sambo blivit av med diabetes typ 2 och en massa mediciner.
Vi mår toppen båda två och går sakta men säkert ner i vikt.
VARMT VÄLKOMMEN!

Följ mig på instagram: @sandras_lchf_blogg

Skinkröra

LCHF - såser & rörorPosted by Sandra Medin Mon, July 11, 2016 10:07:40

Det är högsommarvärme på väg till Stockholmstrakten! Vi hade härligt väder i helgen, förutom ösregnet och åskan som passerade i lördags kväll... Vi passade på att äta frukost ute på däcket i lördags - då var det soligt! Jag svängde ihop en snabb skinkröra och serverade den med salladsblad, avokado, gurka och tomat. Fräscht och mättande! Och röran är superenkel att göra, så det är perfekt mat för lata sommardagar.

Skinkröra - 2 portioner

200 g kokt eller rökt skinka, gärna i tunna skivor

2 dl majonnäs (helst hemlagad) eller 1 dl majonnäs och 1 dl crème fraiche

1-2 msk riven pepparrot (jag tar riven pepparrot på tub - enkelt och smidigt)

1 tsk dijonsenap

2 stänk kajennpeppar

salt och nymald svartpeppar efter behag

2 msk hackad gräslök, om du känner för det

Till servering - välj det du gillar:

Skivad avokado
Skivade kokta ägg
Skivade tomater
Skivad gurka
Salladsblad - romansallad, cosmopolitansallad eller isbergssallad
Skivade cornichons
Kapris

Gör så här:

Lägg skinkskivorna i en hög och strimla dem tunt. Lägg dem i en skål.

Tillsätt majonnäs, pepparrot och kryddor och rör om till en krämig röra. Smaka av och krydda mer om det behövs. Tillsätt eventuellt hackad gräslök och rör om. Blanda gärna röran en stund innan den ska ätas - då kommer smakerna fram ordentligt.

Servera gärna med salladsblad, avokado, kokt ägg och skivad gurka och tomat. Utmärkt frukost- eller lunchmat. Eller varför inte lägga röran och tillbehören i burkar och ta med allt på en improviserad picknick? Smaklig måltid!

Följ mig gärna på instagram för daglig inspiration! @sandras_lchf_blogg




  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.