Sandras LCHF-blogg

Sandras LCHF-blogg

Om Sandras LCHF-blogg

Här hittar du läckra LCHF-rätter till vardag och fest.
Jag gillar mat från jordens alla hörn, men det spanska köket ligger mig extra varmt om hjärtat. Svensk husmanskost går ju inte heller av för hackor, så det finner du också här. Dessutom är jag väldigt förtjust i fräscha grönsaker och lagar mycket mat med inspiration från länderna runt Medelhavet.

Tack vare min mat har min sambo blivit av med diabetes typ 2 och en massa mediciner.
Vi mår toppen båda två och går sakta men säkert ner i vikt.
VARMT VÄLKOMMEN!

Följ mig på instagram: @sandras_lchf_blogg

Blomkål x 3

LCHF - vegoPosted by Sandra Medin Fri, February 19, 2016 09:58:35

Nu har jag handlat fräscha grönsaker på Matvärlden i Veddesta i Järfälla. De har superfräscha och billiga grönsaker och manuell fisk- och köttdisk.

Jag köpte ekologisk gurka (recept på fräsch gurksallad) och ekologisk blomkål för 7,90 kronor kilot! De har också finfin jumboavokado - perfekt till guacamole. Jag köpte även fin parmesanost för 99 kronor kilot. Dessutom har de ett ofantligt stort sortiment med varor från hela världen.

Och nej, jag har inget ekonomiskt intresse i den här mataffären, jag ville bara tipsa om bra och billiga grönsaker om ni befinner er i Stockholmstrakten.

Köp ett stort blomkålshuvud (eller 2-3 fina broccolistånd) och rocka sedan loss med dessa rätter! Eller laga mina galet goda blomkålsplättar av blomkålshuvudets stam, stjälkar och blad!

1. Blomkålsbuketterna:

Ugnsrostade blomkålsbuketter - 2-4 portioner

Blomkålsbuketterna från 1 stort blomkålshuvud

2-3 msk olivolja

1 tsk rökt salt*, t.ex. chipotle eller hickory (eller 1 tsk salt och 1/2-1 tsk rökt paprikapulver, jag använder Pimentón de la Vera)

nymald svartpeppar

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader.

Skär bort buketterna från blomkålshuvudet, lägg dem i en skål och blanda dem med oljan och kryddorna.

Klä långpannan med bakplåtspapper och sprid ut blomkålsbuketterna.

Ugnsrosta i 15-20 minuter eller tills buketterna är mjuka med lite tuggmotstånd och har fått fin färg. Servera med en god köttbit, kycklingklubbor eller stekt halloumi och en god sås, t.ex. jalapeñomajonnäs.

* Här kan man variera kryddningen i all oändlighet! Byt ut det rökta saltet/paprikapulvret mot 1-2 tsk tandoorikrydda, 1-2 tsk curry, 1-2 tsk garam masala eller blandade torkade örter, t.ex. rosmarin, timjan och oregano.

2. Stam, stjälkar och blad:

Blomkålsmos - 2 portioner

Nej, inte ska du slänga stam, stjälkar och blad, inte!
De blir gott mos - eller soppa (se nedan).

Stam, stjälkar och blad från 1 stort blomkålshuvud

salt

3-4 msk smör

färskriven muskot (kan uteslutas)

salt efter behag

nymald svartpeppar

Gör så här:

Skölj stjälkar, blad och stam och skär dem i små tunna bitar. Koka dem mjuka i saltat vatten. Det tar cirka 15-20 minuter.

Häll av kokspadet och mixa blomkålen. Tillsätt smör och kryddor och rör om. Smaka av och krydda mer om det behövs. Servera till grillad korv, ugnsstekt falukorv, wallenbergare eller nåt annat gott.

Piffa upp moset med lite smulad chèvre eller riven västerbottenost om du vill lyxa till det!

ELLER:


3. Stam, stjälkar och blad:

Currydoftande blomkålssoppa - 2-4 portioner

Stam, stjälkar och blad från 1 stort blomkålshuvud

1 burk kokosgrädde à 400 ml

1 gul lök

4 vitlöksklyftor

1-3 msk curry (eller röd currypasta om du hellre vill ha thaismak)

salt efter behag

ghee, kokosolja eller smör till stekning

Gör så här

Skölj stjälkar, blad och stam och skär dem i små tunna bitar. Hacka lök och vitlöksklyftor.

Smält några matskedar ghee i en kastrull. Fräs lök och vitlök i 1-2 minuter. Tillsätt blomkålsbitarna och fräs dem i 2-3 minuter. Tillsätt curry och fräs det hastigt tills det börjar dofta.

Tillsätt kokosmjölken och rör om. Koka blomkålen mjuk i 15-20 minuter.

Mixa soppan. Späd eventuellt med vatten till önskad konsistens. Smaka av och krydda mer om det behövs.

Servera soppan som den är eller med ingefärsfrästa laxtärningar eller räkor.

Så här kan en lunch se ut hemma:
Currydoftande blomkålssoppa med laxfjäril och ingefärsaioli.


Följ mig gärna på instagram: @sandras_lchf_blogg







  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.