Sandras LCHF-blogg

Sandras LCHF-blogg

Om Sandras LCHF-blogg

Här hittar du läckra LCHF-rätter till vardag och fest.
Jag gillar mat från jordens alla hörn, men det spanska köket ligger mig extra varmt om hjärtat. Svensk husmanskost går ju inte heller av för hackor, så det finner du också här. Dessutom är jag väldigt förtjust i fräscha grönsaker och lagar mycket mat med inspiration från länderna runt Medelhavet.

Tack vare min mat har min sambo blivit av med diabetes typ 2 och en massa mediciner.
Vi mår toppen båda två och går sakta men säkert ner i vikt.
VARMT VÄLKOMMEN!

Följ mig på instagram: @sandras_lchf_blogg

Calamares

LCHF - fisk & skaldjurPosted by Sandra Medin Mon, February 01, 2016 15:06:42

I fredags lagade jag underbara friterade bläckfiskringar - calamares!

Jag panerade dem i pofiber och kryddor. De blev inte riktigt som vanliga bläckfiskringar som är panerade med vetemjöl eller ströbröd, men de blev väldigt möra och goda.

Jag hade en påse naturella bläckfiskringar som jag tinade i kylskåpet och sedan på hushållspapper på en bricka.

Bläckfiskringar à la LCHF (2-4 portioner)

1 påse naturella bläckfiskringar à 400 g

1 1/4 dl pofiber

2 tsk fint salt

1 tsk rökt paprikapulver

ghee, kokosolja, ister eller rapsolja till fritering

citronklyftor till servering

guacamole, jalapeñomajonnäs eller annan god sås till servering

Gör så här:

Tina bläckfiskringarna i god tid och låt dem rinna av ordentligt på hushållspapper.

Häll pofiber, salt och paprikapulver i en 2-liters plastpåse. Förslut påsen och skaka om den så att allt blandas. Lägg i en bläckfiskring i taget i påsen, förslut påsen luftigt och skaka den så att bläckfiskringen täcks av pofiberblandningen. Lägg den panerade bläckfiskringen på en ren tallrik. Panera resten av bläckfiskringarna på samma sätt.

Hetta upp oljan till ca. 180 grader i en stor stekpanna eller kastrull. Eller fritera i en fritös om du har det. Jag friterade i en stor stekpanna. Det blev bra, men det stänkte väldigt mycket, så var försiktig. Det är bättre att fritera i en fritös eller djup kastrull.

Lägg de panerade bläckfiskringarna i stekpannan i omgångar, i max. ett lager. Vänd dem efter ett par minuter och fritera på andra sidan. Ta upp dem när de är gyllenbruna och lägg dem på hushållspapper i en varm skål så att de hålls varma. Lägg gärna på en bit aluminiumfolie löst över skålen så att värmen inte smiter ut.

Ta bort hushållspapperet som bläckfiskringarna ligger på och och pressa lite citron över dem. Servera med en god sås, t.ex. guacamole, och en fräsch sallad, t.ex. lyxig ostsallad.



Följ mig gärna på instagram @sandras_lchf_blogg









  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.