Sandras LCHF-blogg

Sandras LCHF-blogg

Om Sandras LCHF-blogg

Här hittar du läckra LCHF-rätter till vardag och fest.
Jag gillar mat från jordens alla hörn, men det spanska köket ligger mig extra varmt om hjärtat. Svensk husmanskost går ju inte heller av för hackor, så det finner du också här. Dessutom är jag väldigt förtjust i fräscha grönsaker och lagar mycket mat med inspiration från länderna runt Medelhavet.

Tack vare min mat har min sambo blivit av med diabetes typ 2 och en massa mediciner.
Vi mår toppen båda två och går sakta men säkert ner i vikt.
VARMT VÄLKOMMEN!

Följ mig på instagram: @sandras_lchf_blogg

Recept på meatzza

LCHF - pizzaPosted by Sandra Medin Fri, September 09, 2011 11:16:48

Jättelätt att laga meatzza! Och den blir stor, så du kan äta den i flera dagar!

Gör så här:

Sätt på ugnen på 200 grader. Blanda nöt- och fläskfärs, 400 gram av vardera. Salta, peppra och krydda med lite oregano. Kanske även lite pressad vitlök om du vill ha mer smak.

Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna. Tryck ut färsen på plåten, men inte för tunt eftersom den krymper lite. Gör en stor meatzza eller två mindre, om du vill. Forma en kant längs hela meatzzan så att den smaskiga fyllningen inte rinner ut. Förgrädda bottnen i 10-15 minuter. Ta inte för lång tid, för då kan den bli torr eftersom den ska gräddas igen. Ta ut meatzzabottnen ur ugnen och häll försiktigt av fettet som har runnit ur färsen. Spara gärna fettet och använd det som bas till en god sås nån annan dag.

Medan färsen förgräddas i ugnen kan du förbereda tomatsåsen och dina pålägg:

Rör ihop 1 burk krossade tomater med 1-3 pressade vitlöksklyftor (beroende på hur mycket du gillar vitlök), oregano, salt och peppar. (Hoppa över tomatsåsen om du är jättekänslig för kolhydrater. Krydda då bottnen lite extra.)

Skär upp olika fyllningar till meatzzan, t.ex. skivad chorizo, salami eller skinka.
Och kanske lite grönsaker, som tunt skivad lök, paprika eller zucchini.

Riv en stor hög med god, vällagrad ost.

Bred ut ett lager tomatsås på meatzzabottnen. Spara överbliven tomatsås i kyl eller frys. (Hoppa över tomatsåsen om du är jättekänslig för kolhydrater. Krydda då bottnen lite extra.)

Lägg på ev. grönsaksskivor. Strö ut hälften av osten över bottnen, lägg skinka eller salamiskivor ovanpå. Strö ut resten av osten och toppa med chorizoskivor.

Man kan även göra den "vegetarisk": Lägg på tomatsås, grönsaker, riven ost och fetaost eller gorgonzola.

Grädda tills osten bubblar och har fått lite färg, 15-20 minuter.

Servera gärna med lite hemgjord pizzasallad eller cole slaw.

Smaklig måltid!







  • Comments(0)//sandraslchfblogg.sandramedin.se/#post43